ABC woordenlijst

Categorieen

A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
X
Y

Termen letter: "A" :

Angststoornissen

Angina Pectoris

Aambeien

Medisch Abc

Angina Pectoris:

Wat is angina pectoris?

Angina pectoris is een pijnlijk, drukkend gevoel op de borst dat optreedt bij inspanning en weer verdwijnt als u even rust. De pijn kan naar uw hals, kaak, schouder of arm trekken.
Angina pectoris is een hart- en vaatziekte die wordt veroorzaakt door aderverkalking (atherosclerose). Hierbij ontstaan vernauwingen in de kransslagaderen. De kransslagaders zorgen voor de aanvoer van zuurstofrijk bloed naar de hartspier.

Hoe ontstaan de klachten?

Angina pectoris klachten ontstaan als het hart even te weinig zuurstof krijgt. Het hart heeft zuurstof nodig om goed te kunnen werken. Zuurstof zit in het bloed en wordt door de kransslagaderen naar de hartspier gebracht.
Als de kransslagaderen vernauwd zijn, stroomt er minder bloed en zuurstof naar de hartspier. Vooral als het hart hard moet werken, kunnen door het zuurstoftekort klachten ontstaan. Bijvoorbeeld bij inspanning, stress of heftige emoties, na een zware maaltijd of bij de overgang van warmte naar kou.

Kan het kwaad?

Als u angina pectoris heeft, kan een aanval van pijn op de borst geen kwaad. Het is wel een waarschuwing dat de hartspier te weinig zuurstof krijgt. Neem daarom rust zodra de pijn optreedt, dan kan het hart zich herstellen. De klachten stoppen meestal binnen enkele minuten en moeten binnen 15 minuten rust zijn gestopt. Alleen als het zuurstoftekort te lang aanhoudt, bijvoorbeeld doordat een bloedstolsel de kransslagader afsluit, kan de hartspier beschadigd raken. Dan is er sprake van een hartinfarct. Een aanval van pijn op de borst betekent niet dat u een hartinfarct krijgt. Veel mensen leven jarenlang met angina pectoris klachten zonder dat een hartinfarct ontstaat.

Adviezen

Stoppen met roken is het belangrijkste. Roken is schadelijk voor uw bloedvaten en vermindert de aanvoer van zuurstof naar de hartspier.

Verder is lichaamsbeweging goed voor uw hart en bloedvaten. Zorg daarom voor voldoende lichaamsbeweging, zonder te forceren. Ga bijvoorbeeld drie tot vijf keer per week wandelen, fietsen of zwemmen. Vrijen mag, zolang u bijvoorbeeld ook in staat bent zonder klachten te tuinieren of stevig te wandelen. Houd dus rekening met uw lichamelijke mogelijkheden. Zorg er bijvoorbeeld voor dat u tijdens inspanning genoeg \'adem\' overhoudt om te kunnen praten. Neem zo nodig tevoren een tabletje onder de tong (zie verder onder \'Medicijnen\'). Neem rust zodra u klachten krijgt. Als u vaak klachten heeft, neem dan contact op met de praktijk. We bespreken dan hoeveel inspanning goed voor u is. Het kan betekenen dat u (meer) medicijnen nodig heeft.

Zorg dat u gezond eet. Als u te zwaar bent, probeer dan af te vallen, want overgewicht vormt een extra belasting voor uw hart.